Dôležitosť pitného režimu (nielen) u detí

Dôležitosť pitného režimu (nielen) u detí

Voda je dôležitou tekutinou v našom tele. Bez jedla človek vydrží týždne, ale bez vody iba 2-3 dni. Vedeli ste, že množstvo tekutín sa v ľudskom tele v priebehu života mení? Novorodenec má v tele najviac vody (približne 75 %). U dospelého jedinca je to približne 46 % u žien a 53 % u mužov. 

Prečo je dôležité doplňovať tekutiny?

Pre naše zdravie je potrebné udržiavať rovnováhu medzi príjmom a výdajom tekutín. Denne vylúčime približne 2,5 l vody. Aby sme tieto straty doplnili, musíme prijímať vodu. Istú stratu vody doplníme aj v jedle, ktoré obsahuje vodu. Avšak, väčšiu časť musíme doplniť v podobe tekutín. V letných mesiacoch je potrebné piť viac.

Mierny alebo dlhodobý nedostatok tekutín si v každodennom živote nemusíme vôbec všimnúť. Nedostatočný príjem tekutín spôsobuje opakované záchvaty bolesti hlavy, zápchy a iné vážne zdravotné problémy. Môže dôjsť aj k poruchám funkcie obličiek, vzniku močových či obličkových kameňov. Tiež sa zvyšuje riziko vzniku zápalu močových ciest, slepého čreva, ale aj ochorenia srdca a ciev. Pre každého človeka je nebezpečný nedostatok tekutín, a to bez ohľadu na vek a pohlavie. 

Pri malých deťoch je príjem a výdaj tekutín vyšší až o 4-5x viac ako u dospelého človeka, a preto u nich dochádza k dehydratácii omnoho rýchlejšie.

V horúčave potrebujú tekutiny aj tí najmenší

Keď bábätko ešte dojčíte, tak mu bežne postačí táto dávka, mlieko sa totiž z veľkej časti skladá z vody. Avšak, ak vonku panujú horúčavy, je potrebné doplniť pitný režim. Použite prevarenú vodu a podávajte ju v malých dávkach. Pri väčších bábätkách, ktoré už prikrmujete, je pitný režim samozrejmosťou. Školákom by ste mali podávať 1 l – 1,5 l a deťom po pätnástom roku sa už podáva pitný režim tak, ako nám dospelým. 

Ako sa prejavuje dehydratácia:

  • bolesťou hlavy,
  • únavou až malátnosťou,
  • tlakom v okolí žalúdka,
  • suchými perami a jazykom,
  • štikútaním pri jedle,
  • zápchou,
  • tmavo-žltou farbou moču,
  • poklesom fyzickej a duševnej výkonnosti,
  • stratou koncentrácie,
  • suchou pokožkou,
  • zvýšenou spavosťou.

Prvým príznakom nedostatku tekutín býva smäd, ale toto je už varovným signálom. Objavuje sa totiž až v momente, kedy telo stratilo približne 1-2 % telesných tekutín. Preto je nutné piť, aby k pocitu smädu ani nedošlo.

Ako vypočítať dennú potrebu tekutín?

Na každých 15 kg hmotnosti je potrebné vypiť 0,5 l tekutín. Ak teda vážite 70 kg, tak svoju priemernú dennú spotrebu vypočítate: 70 : 15 = 4,7 – 4,7 x 0,5 = 2,3 l. Ide o priemernú potrebu tekutín. Pravdepodobne budete potrebovať piť ešte o niečo viac. 

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vitajte

Prihláste sa do svojho účtu

Vytvorte si nový účet